tisdag 31 december 2013

Surdegsgrund dag tre och fyra

Nu borde min surdegsgrund vara färdig för att fortsätta med nästa steg. Här kommer i sin korthet beskrivning på hur grunden har utvecklats de två sista dagarna.

Dag tre förmiddag

På förmiddagen sku man enligt Pain de Martins recept mata surdegen med 1 msk rågmjöl. Nu borde grunden få lite mer aktivitet i sig, och grunden ska stå 12 timmar. Så här såg grunden ut:
















Dag tre kvällen

Enligt receptet sku grunden nu vara bubblig och lukta syrligt. Den luktade syrligt ganska ordentligt tycker jag, men var inte alls bubblig. Jag började bli lite orolig att grunden hade misslyckats. På kvällen matade jag grunden med 2 msk rågmjöl och 2 msk ljummet vatten. Därefter sku grunden stå ytterligare 12 timmar. Så här såg grunden ut i det här skedet:

















Dag fyra

Nu borde då grunden ha varit färdig enligt receptet. Grunden ska vara bubblig på ytan och ha en luftig konsistens. Min grund hade inte alls bubblor på ytan, så jag lät den stå ännu en extra 24 timmar.

Idag tänkte jag ge upp med hela surdegsgrunds projektet, men så prövade jag på den med en sked, och tyckte att den var jätte luftig. Grunden har lite bubblor och luktar väldigt starkt syrligt. Så jag beslöt mig för att pröva på lyckan, och gå vidare i mitt brödbakningsprojekt.

För att kunna baka själva brödet, så behöver jag en vetesurdeg. Därför måste jag fortsätta vidare på grunden med att försöka få start på en vetesurdeg. För att få en vetesurdeg ska man blanda lite av rågsurdegsgrunden med vatten och vetemjöl. Få se hur projektet går, men så här ser grunden ut för tillfället.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar