fredag 27 december 2013

Surdegsgrund experiment nr 1

Nu när vi har ätit julmat i tre dagar i rad, har jag lust att pröva på någonting helt annat. Jag har redan en längre tid drömt om att då jag har tid ska jag pröva själv på att baka bröd med surdegsgrund. Förra året köpte jag åt min morfar Martin Johanssons (Pain de Martin) bok "Bröd och Pizza", som har massor med bra recept på olika slags bröd. Nu ska jag testa på surdegsgrunden enligt bokens recept.

Det tar mellan fyra till sex dagar för grunden att bli färdig före själva brödbakandet kan börja. Idag är då dag ett, och jag ska uppdatera varje dag hur surdegsgrunden utvecklas och till sist pröva på att baka brödet. Det finns ingen garanti på att jag lyckas med det här, men ett roligt försök är det i alla fall.

Surdegsgrunden dag 1

Enligt receptet ska man blanda rågmjöl med ljummet vatten i en liten burk. Därefter ska burken stå i 24 timmar på ett lämpligt ställe med en temperatur mellan 22 och 25 grader. Så här ser det ut för min surdegsgrund dag ett:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar