fredag 3 januari 2014

Surdegsbröd

Nu är mitt första surdegsbrödsexperiment avklarat. Tyvärr så misslyckades jag med surdegsgrunden, så själva brödet smakade rakt ut sagt illa,  och brödet jäste dåligt före själva gräddningen. Enligt Pain de Martins recept så ska surdegsgrunden inte lukta för surt, och min grund luktade väldigt starkt. Så jag tror att största orsaken kan vara att jag inte använde ekologiskt rågmjöl, utan vanligt mjöl i början, då surdegsgrunden påbörjades.

Men här kommer ändå lite bilder från slutskedet av experimentet. Jag har redan börjat med en ny grund, och kommer att sätta bilder hit ifall jag den här gången lyckas. Men som Martin skriver i boken, så ska man inte ge upp om man misslyckas första gången. Och det tänker jag inte göra, har faktiskt bara blivit mer ivrig på brödbakandet.

























1 kommentar:

  1. Moikka Emilia! Seurasin mielenkiinnolla tätä sun leipäprojektia, harmi ettei onnistunut vielä hyvin! Kivoja ohjeita muutenkin :)

    t. Riitta

    SvaraRadera