söndag 12 maj 2013

Första inlägget

Hej och välkomna till min blogg!

Mat i olika former och olika kulturers maträtter har en längre tid inspirerat mig. Jag älskar att läsa olika tidningar och hitta nya recept att pröva på. Det bästa är att hitta ett bra recept och därefter modifiera receptet till en egen version.
I den här bloggen kommer jag att dela med mig recept på olika maträtter som jag prövar och utvecklar i mitt kök.

Idag har det ju varit morsdag, och till min kära mamma bakade jag i år en citronmaräng pavlova. Nedan kommer receptet:

Citronmaräng pavlova 


Ingredienser för marängen (för ca 8 personer)

4 stora ägg (rumstempererade)
3 1/2 dl strösocker 
1 nypa salt
en liten skvätt ättika 

Så här gör du marängen: 

Lägg de rumstempererade äggvitorna i en skål. Vispa lätt äggvitorna till skum. Fortsätt att vispa äggvitorna och tillsätt sockret i små mängder med i skummet. Tillsätt ännu salt och ättika. Marängen är färdig då den hålls i skålen upp och ned. Av receptet ovan ska det bli två runda maränger.

Lägg marängen på ugnsplåt, som är täckt med bakplåtspapper (som kan t.ex. smörjas lätt med smör så att marängen lossar lättare då den är färdig). Grädda marängen i mitten av ugnen (175 grader) ca 30-35 minuter, eller tills ytan har fått lite färg. Du kan även laga marängen en dag före den ska ätas, och förvara marängen över natten i ugnen, med luckan uppe.

En stund före pavlovan ska serveras:

2-3 dl grädde
Lemoncurd (ca 150 g)
Mynta
Hallon till dekoration

Vispa 2-3 dl grädde (själv tillsätter jag ca en tsk vaniljsocker i gräddet för en godare smak). Lägg lemoncurd på den undre marängen. Täck lemoncurden med grädde. Lägg andra marängen på. Tillsätt resten av grädden på pavlovan. Dekorera till sist med mynta och hallon.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar