måndag 23 september 2013

Äppelsylt med kardemumma
















Ännu hinner man njuta av inhemska äpplen! Jag fick en låda med äppel av min pappa, och visste int vad jag sku göra med så mycket äppel, förrän de sku bli dåliga. Så jag gjorde hemlagad äppelsylt. Som en liten extra krydda smaksatt jag sylten med kardemumma. Sylten passar bra med t.ex. mysli och naturell yoghurt, plättar eller vofflor.


















Hemlagad äppelsylt med kardemumma:

1,5 kg inhemska äppel
600-700 gram syltsocker
8 gram kardemumma (ett långt rör som säljs i butikerna)

Gör så här:

1. Skär äpplen i små bitar. Om skalet är tjockt kan du först skala äpplena. De äpplen som vi hade fått, hade så tunt skal, så jag lät bli att skala.
2. Lägg äppelklyftorna i en kastrull och tillsätt ca 2 dl vatten.
3. Koka upp äpplena på lågt värme i ca 5 minuter, eller tills äpplena blir till lite mos.
4. Mosa äpplena med en stavmixer. Äppelmosen behöver inte bli helt jämn och slät.
5. Ta kastrullen bort från spisen, och börja sakta röra ner syltsockret, samtidigt som du rör om äpplena.
6. Häll i kardemumman och rör om.
7. Lägg kastrullen tillbaka på spisen och koka sakta på lågt värme i ca 10-15 minuter. Ta bort med jämna mellanrum av skummet som bildas på ytan.
8. Samtidigt som du gör sylten kan du desinficera syltburkarna och locken. Tvätta burkarna och locken som hör till. Lägg syltburkarna i en kall ugn, och sätt värmen på 100 grader. Håll burkarna ca 30-40 minuter i ugnen. Håll alla plastdelar till burkarna i kokande vatten i ca 5 minuter.
9. Då syltburkarna är desinficerade och sylten är klar, kan du lägga sylten i burkarna.
10. Då sylten har svalnat lägg syltburkarna i kylen/källaren eller annat svalt ställe.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar