torsdag 14 november 2013

Hembakat bröd

Älskar du nybakat bröd? Sku du själv vilja baka nån gång, men tänker att det är för jobbigt och tidskrävande?

Jag har länge haft lust att pröva på att baka själv bröd. Under jullovet, då jag har mer tid, tänker jag pröva på att laga eget rågbröd. Men tills det, så ville jag också pröva på det enkla brödreceptet som det har talats så mycket om nu i de flesta bloggarna. Själv ersatte jag hälften av vetemjölet med grahamsmjöl, vilket gav brödet en extra god smak.



















Enklaste hembakade brödet

3,5 dl grovt vetemjöl
3,5 dl grahamsmjöl
1/3 paket färsk jäst
2 tsk salt
3,5 dl handvarmt vatten

1. Rör i jästen i vattnet.
2. Rör i resten av ingredisenserna, behövs inte knådas.
3. Täck degen med en kökshandduk, och låt jäsa i minst 12 timmar.
4. Värm ugnen till 225 grader, och lägg en järngryta in i ugnen.
5. Ta degen fram, strö på lite vetemjöl och låt stå på t.ex. en plåt i ca 30 minuter (täck brödet med folie).
6. Ta grytan ut ur ugnen och lägg degen i grytan.
7. Grädda i mitten av ugnen med locket på i 30 minuter.
8. Ta locket bort och fortsätt grädda ännu i 15 minuter, så att brödet får en fin färg.
9. Låt brödet svalna i fem minuter, och njut därefter tillsammans med smör =)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar